Niels Bijl
English

Pers «

« Terug

...Bach staat nu uit de dood op

Het Parool, 07 November 2005

Het geromantiseerde onzinverhaal wil dat J.S. Bach al componerend aan zijn Kunst der Fuge de geest gaf. Vandaar dat de allerlaatste fuga midden in een zin plotseling ophoudt. Hoe los je als bewerker dat probleem op? Laat je het stuk gewoon in het luchtledige eindigen? (Werkt altijd zeer dramatisch.) Of voeg je een koraal toe? (Vaak gedaan; van Vor Deinen Thron tret ich hiermit tot Komm, süsser Tod. Lekker dik symbolisch allemaal.) Of doe je iets gekkers, zoals het
Wiener Saxophon Quartett, dat afsloot met de beroemde Air (smakeloos), of het Berliner Saxophon Quartett, dat een vrije improvisatie toevoegde (beetje al te gewaagd)?
Het Aurelia Saxophone Quartet komt met een geniale oplossing. Bewerker Willem van Merwijk deelde Die Kunst der Fuge op in drie cycli, met de voortijdig afgebroken Fuga a 3 soggetti aan het eind van cyclus twee. Het effect is keelsnoerend, want Bach staat nu uit de dood op, en de daaropvolgende zes virtuoze, uitgelaten contrapuntische exercities werken zo als een ode aan het leven.
En wat spelen ze het prachtig. Mooi donker van ensemblekleur en uitgesproken zangerig. Een genot om naar te luisteren.
Op cd 2 laten ze componisten aan het woord die een eigentijdse blik op de fuga werpen. De stukken van Peter van Onna, Guus Janssen en Wijnand van Klaveren springen eruit.

Erik Voermans, Het Parool